Mini laptops/notebooks/EeePC.... erg hot op dit moment en ik volg de ontwikkelingen dan ook zeker. De Asus EeePC had eindelijk het formaat dat me wel aanstond (als ex Psion netBook gebruiker) maar dat 7" scherm met 800 pixels in de breedte is voor mij niet werkbaar. Ik ken de 800 breedte resolutie inmiddels van mijn E90 en voor op zo'n toestel is dat zeker voldoende voor de meeste applicaties. Voor webpagina's begint het al vaak te krap te worden want 1024 wordt nu door veel (actuele) webpagina's als standaard aangehouden. Even wachten dus op de Eee PC 900 of mischien wel de 1000?
Mmmmm, resolutie veel beter maar er begint meer bekend te worden over de Atom cpu en mezelf kennende.... da's niet krachtig genoeg.
Verder kijken en vergelijken dus.
Lenovo Thinkpad. Prachtig robuust apparaatje en zeker ook krachtig genoeg voor mij maar deze is dan qua formaat wel weer een maatje groter. Te groot voor mij.
En toen vond ik de ware liefde...
Hij is absoluut niet goedkoop (zo'n 7x duurder dan een standaard Asus EEE PC 900) maar oh oh wat heb ik er inmiddels een schik mee.
Ik heb een Flybook V5 (van Dialogue) aangeschaft. Echt een mobiel wondertje. En alle soorten aansluitingen zitten erop om contact met de buitenwereld te maken. Ik heb meteen een duo sim card gehaald en erin gedaan. Ik zit nu echt nooit meer zonder internet.

En lekker makkelijk beveiligd met o.a. ingebouwde vingerafdruk scanner.
Bediening gaat ook lekker op verschillende manieren. Zowel links als rechts zitten makkelijk bereikbaar de muisknoppen boven het toetsenbord. naast de "joystick" muis zit ook nog een clickable scrollwiel. Maar je kan natuurlijk ook via het touchscreen gebruik maken.
Het scherm kan je als een "normaal" laptopscherm gebruiken of omklappen waardoor de Flybook in een Tablet PC veranderd. Ik heb voor Windows Vista Business als OS gekozen waardoor er meteen handschrift herkenning aanwezig is.
Oh ja, De Windows Vista Perfomance test geeft 3.1 aan wat ik absoluut niet slecht voor zo'n klein apparaatje vind.
En klein mag je hem wel noemen. Hoewel ook weer niet te klein want je moet er wel "normaal" op kunnen werken. Hij is even groot als m'n oude netBook met net zo'n lekker toetsenbord. Hij is ietsje dikker en wel zwaarder. Maar ja, hij kan dan ook wel veel meer.
Even wat specificaties van mijn versie opnoemen?
CPU:
Intel Core2Duo U7600 1,2GHz
RAM:
4 GByte DDR-II
Scherm:
8,9" 16:9 LTPS TFT actief matrix touchscreen WXGA 1024x600, draai- & kantelbaar
Camera:
Ingebouwd 1.3 megapixel, kantelbaar.
Grafisch:
Mobile Intel 945 Express Chipset, DX9, 256 Mbyte (bij 4 Gbyte RAM)
Harddisk:
80 Gbyte 1.8" HDD
Uitbreiding slots:
ExpressCard/54 x 1
Connectiviteit & aansluitingen:
10/100/1000 Mbps ethernet (UTP)
Wifi 802.11a/b/g (Intel 3945abg)
W-WAN 3.6/7.2Mbps HSDPA/UMTS/EDGE/GPRS/GSM
Bluetooth 2.0 + EDR
Fax/Modem Azalia Compliant V.92/K56flex (RJ-11)
2x USB 2.0
Externe VGA aansluiting (max 1800x1440 32 bit)
TV out (PAL/NTSC)
Hoofdtelefoon minijack
Microfoon minijack
Toetsenbord:
Volwaardig QWERTY (80 toetsen)
Microsoft Windows Vista Business (32 bit, uit NL/UK/FR/GER kiezen bij initiële startup))
Formaat & gewicht:
235x160x30mm, 1200 gram
Accu & werktijd op accu:
Verwisselbare Li-ion 6 cel oplaadbare accu (3400mAh). Gemiddelde werktijd op de accu is 4 uur.
Ik ben er inmiddels lekker mee aan de gang. Windows Office 2007 werkt natuurlijk perfect. Voor de nodige ontspanning heb ik HalfLife er al op staan. TeamFortress2 heb ik er ook al opstaan enstart keurig op maar zodra de laatste verbinding met een servergemaakt is en ik in de gekozen game moet komen sluit hij of met een fout. Ik verwacht dat hier een displaydriver de oorzaak van is.
De samenwerking met m'n Nokia E90 via Bluetooth (PC Suite 7.0.8.2) gaat als een zonnetje.
Ik ben nog van plan om er een dual boot van te maken met een Linux distributie. Misschien lukt het zelfs wel om er een Hackintosh van te maken.
Als ik nog nieuws te melden heb horen jullie dat zeker.
Meer info kan je trouwens
hier &
hier vinden.