Oorspronkelijk geplaatst door Zegert van Eijk
|
.. en hoe bevalt deze (evt. in vergelijking met de Acer)?
Groeten,
Zegert
|
Nou, Zegert, het valt niet te vergelijken met de Acer. Over de Ideapad is eigenlijk niets spannends te zeggen (behalve wellicht het Splashtop-gebeuren, daarover verderop meer)
Het is gewoon een oerdegelijke (IBM-kwaliteit) windows-laptop met XP-Home erop. Niets meer en niets minder.
Prachtig, kristalhelder scherm (10 inch), uitstekend toetsenbord, perfecte prestaties, allerlei handige Think-Advantage-functionaliteit erop (Thinkpad-eigenaars weten waar ik het over heb), ik heb de 6-cell uitvoering, goed voor zo'n 5 uur werk. (ben op zoek naar de 9-cell, maar die kost een paar centen) Kortom een prachtige kleine machine, die doet wattie moet doen en die perfect functioneert binnen ons netwerk.
De Acer blijft een hobby-machine. Voor het dagelijkse werk vind ik het echter nèt-niet. Allemaal nèt-effe te lastig om vlot te kunnen werken. Conversie van complexe MS-Word bestanden naar Open Office gaat vaak goed, maar soms (meestal nèt op cruciale momenten) weer nèt-effe niet goed genoeg, marges die buiten de blz. vallen, tabellen die niet goed geconverteerd worden, opmaak die er heel raar uitziet. Kortom, leuk voor erbij, om te hobby-en, maar voor het dagelijkse werk?, nee, nèt-effe-niet.
Enige voordeel van de Acer met Linux: hij start nèt-effe wat sneller op (Hoewel de S10e het helemaal niet onaardig doet)
Splashtop:
Wasdanouweer?
Da's een heel kleine linux-app, die supersnel (echt 5-10 seconden na het induwen van de powertoets!)wordt opgestart vóórdat XP wordt opgestart. Je kunt er mee internetten, skypen, muziekluisteren, chatten, foto's bekijken.
Handig voor als je alleen "even" over het net wilt surfen.
Als je geen gebruik maakt van de splashtop, start XP gewoon door en als je er wel gebruik van maakt, kun je na gebruik XP opstarten.