1 mrt 2009, 20:01
|
 |
Support
|
|
Bedankt: 4
9 keer bedankt in 9 berichten
|
|
|
Oorspronkelijk geplaatst door Zegert
|
|
- af en toe volledig ontladen en weer opladen is goed
|
Dit staat ook in de handleiding van mijn tandenborstel.
Ook als ik kijk naar de accu van mijn zoons DS en die wordt vaak tussendoor geladen, deze neemt al behoorlijk in cappaciteit af.
Uit het bovenstaande discussie blijkt wel dat er twee scholen zijn een van geen geheugen en tussendoor ook laden en die school van ik weet dat zo nog niet. Ik hoop dat Dolf gelijk heeft, maar ik hang toch de school van "ik weet dat zo nog niet" aan.

Support Psiongroep.
|
|

2 mrt 2009, 13:44
|
 |
Erelid
|
|
Bedankt: 2
31 keer bedankt in 31 berichten
|
|
Hi Arie!
Duit + zakje -> Lithium-Ion batterijen MOET je juist frequent aan spanning helpen. Deze batterijen gaan zelfs snel achteruit bij weinig gebruik. Daarmee bedoel ik niet dat ze snel ontladen (<35% op jaarbasis), maar de chemie moet actief blijven. Ze hebben dan ook van de fabrikant een hele korte 'shell-life' datum: de tijd dat ze na productie werkeloos op de plank mogen blijven liggen. Daarom ook zijn li-ion batterijen bij aankoop altijd "geladen" en staat de productie datum vermeld, niet de houdbaarheid.
Voor een beter begrip: zie de batterijen in bv IBM: die worden in docking stations altijd doorgeladen, en blijven juist daardoor optimaal. Idem bij de betere li-Ion batterijen in mobiele telefoons. Elke nacht aan de lader is optimaal. Maar..
Li-Ion batterijen kennen een hoge produktieuitval tot wel 3%. Er zijn signalen dat deze uitval soms niet vernietigd worden, zo heeft Canon jaren geleden hierdoor schade geleden doordat afgekeurde batterijen toch in het circuit terecht kwamen. daarom: altijd origineel.
Factoren die goede Li-Ion batterijen sneller doen overlijden zijn te hoge laadtemperaturen (+25C), en juist te diepe ontladingen, en instabiele, niet constante laders. Hele goedkope laders zijn uit den boze: Li-Ion laders moeten bijzonder goed gereguleerd zijn waarbij spanning en stroomsterkte 100% contstant zijn. De allerbeste zijn zelfs geoptimaliseerd voor wanneer een batterij (te) diep ontladen is. Ook hier een voorbeeld: ThinkPad's kennen in het Bios een Battery-reset optie waarbij de batterij een soort van reanimatie process doorloopt.
In tegenstelling tot NiCad en NiMH kennen Li-Ion geen max aantal ladingen, maar een echte levensduur in tijd. 3 jaar is minimum, 5 is mogelijk bij een goede temperatuur behandeling gedurende "zijn leven".
Zowel Li-Ion en Li-Polymere (nieuwe variant) kunnen niet overladen worden.

2 mrt 2009, 14:23
|
 |
Secretaris & Redacteur
|
|
Bedankt: 0
1 keer bedankt in 1 bericht
|
|
Oorspronkelijk geplaatst door Robert Harmsen
|
Elke nacht aan de lader is optimaal. Maar..
Zowel Li-Ion en Li-Polymere (nieuwe variant) kunnen niet overladen worden.
|
Toch vind ik dit vreemd.
Ik heb op school een hele grote laptop staan (je kent hem nog wel, denk ik....) met een Lithium-accu.
De accu had een "looptijd" van zo'n anderhalf uur in het begin.
Echter, door heel slordig laadgedrag op school (meestal hing die voortdurend aan de netvoeding) houdt de accu het nu hooguit 20 minuten uit (als ik geluk heb)
En nee: hij is niet oververhit geweest en ook gebruik ik geen goedkoop ladertje, het is de orginele lader die bij de laptop werd geleverd.
Moderator PDAtotaal
|
|

2 mrt 2009, 14:31
|
 |
Support
|
|
Bedankt: 4
9 keer bedankt in 9 berichten
|
|
Oorspronkelijk geplaatst door Arie
|
Toch vind ik dit vreemd.
Ik heb op school een hele grote laptop staan (je kent hem nog wel, denk ik....) met een Lithium-accu.
De accu had een "looptijd" van zo'n anderhalf uur in het begin.
Echter, door heel slordig laadgedrag op school (meestal hing die voortdurend aan de netvoeding) houdt de accu het nu hooguit 20 minuten uit (als ik geluk heb)
En nee: hij is niet oververhit geweest en ook gebruik ik geen goedkoop ladertje, het is de orginele lader die bij de laptop werd geleverd.
|
Dat is ook mijn ervaring
|
|

2 mrt 2009, 16:24
|
 |
Erelid
|
|
|
|
Ja, ik ken dat model hernia nog 
Toch is dat kwaliteitsverschil, mogelijk juist de lader. Je hebt ook een Thinkpad, zie het verschil.
Lithium laders zijn kostbaar; er is niet alleen een stabilisatie maar ook een management systeem nodig voor optimaal laden. Ik weet van IBM dat ze dat in de topmodel laptop zelf hebben opgenomen. Van anderen is mij dat niet bekend. Is dat niet aanwezig, en dat is echt erg vaak (meestal) het geval, dan raakt een batterij relatief snel beschadigt, en dan is het een waardevol 'spare-part" product geworden. In theorie kan een lithium cel echt 3-5 jaar mee. De eerste generaties korter, en doordat juist dat management vaak ontbrak drukte de fabrikant de levensduur uit in het aantal ladingen. Commercieel gezien is 300 tot 500 ladingen voor de fabrikant interessanter.

3 mrt 2009, 09:38
|
 |
MVA
|
|
Bedankt: 9
|
|
Ook mijn "gloednieuwe" Dell laptop heeft hetzelfde probleem. Toen ik hem net kreeg kon ik zeker een uur of 3-4 met een volle batterij toe. Nu, ongeveer een jaar later, is het maximaal anderhalf uur. En ja, hij ligt meestal in het dockingstation en wordt dan continu geladen.
Ik krijg er toch een "memory effect" gevoel bij.
|
|

3 mrt 2009, 11:06
|
 |
Erelid
|
|
|
|
Hi Arjen,
memory is het echt niet. Omdat ik het een erg goed en leuk onderwerp vind heb ik me er even snel in verdiept. Ik begrijp inmiddels dat alleen de duurdere (zakelijke modellen) van Toshiba, Panasonic, Compaq en de allerdurste duurste HP's en IBM/Lenovo (Thinkpads) in hun topmodellen een battery management system in het BIOS heeft verwerkt. Over Dell, Asus, Acer etc. kan ik niets vinden. er zit een conventionele lader bij, zonder actief management.
Elders op het forum kwam eens de truc van de bevroren battery langs, een truc die ik en enkelen uit de kennissenkring op mijn advies, met succes hadden afgelegd. Discutabel, ik weet het, maar ik vond de truc nu ook op metacafe Metacafe deed ook de test van battery in de freezer
en voor wie de batterijen aan vervanging toe zijn: ook leuk.
Hieronder een screenshot van zo'n battery management systeem opgenomen in het Bios

| Discussietools |
|
|
| Weergave |
Lineaire weergave
|
Regels voor berichten
|