Oorspronkelijk geplaatst door Kees vd Straten
|
|
3 - Maar wat ik mij afvraag is het volgende, de iPad is VEEL TE GROOT voor je broekzak. Dus je gebruikt hem thuis of op het werk. Er zit geen toetsenbord aan, wel makkelijk op te roepen en hierdoor vind ik persoonlijk dat het noch vis, noch vlees is.
|
Wat mij betreft is de iPad niet veel te groot, maar precies groot genoeg. Het scherm is precies groot genoeg om normale websites goed te kunnen lezen (1024 * 768 pixels in landscape mode). De iPad is maar een heel klein beetje groter (een cm of zo) dan de Psion netBook, en daar heb ik wel mede-psionista's aan hun broeksriem mee zien lopen. Het is echter geen zak-formaat toestel, een tasje of een map heb je minimaal wel nodig.
Na twee dagen best wel intensief gebruik kan ik er dit van zeggen:
- Safari: werkt uitstekend.
- iBooks: werkt uitstekend voor eBooks, als PDF lezer kan het beter. Is wel wat traag met eBooks laden. Ik heb geen probleem met het lezen vanaf een lichtgevend scherm, en je hebt niet dat rare geflikker waar eBook readers zo'n last van hebben.
eBooks zijn zowel in landscape als in portrait mode goed te lezen, maar PDF's alleen in portrait.
- Foto's: heel erg mooi.
- Video's: werkt heel goed, maar scherm is niet ideaal als de film donker is.
- YouTube: werkt uitstekend.
- Maps: werkt uitstekend.
- Mail: werkt uitstekend. Ook email beantwoorden werkt erg goed, maar je wilt geen ellenlange lappen tekst intiepen op het scherm.
- iPod: werkt prima, maar hier koop je geen iPad voor. En je moet geen lage resolutie beelden van LP-hoezen gebruiken, dat is lelijk ;-)
- App Store: werkt prima, maar zou wel wat meer aps tegelijk mogen laten zien.
Van de gedownloade apps vond ik Google Earth heel mooi, en Numbers (de Apple spreadsheet) ziet er waanzinnig mooi uit. Nog niet gebruikt.
Voordelen:
- geen opstartgewacht, Home-knop indrukken, slider schuiven en aan de slag. 1 seconde.
- lange batterij-levensduur. 10 uur heb ik nog niet gehaald, maar 8 uur zeker wel, en dat met veel webbrowsen en video's kijken.
- snel, sneller dan m'n Eee 1000.
- de UI is simpel en je scherm staat niet vol met balken die alleen maar ruimte innemen.
- Mooi. Bijna alle Apple apps zien er goed uit, maar bij 3rd party apps valt er nog wel het een en ander te verbeteren.
- Er zit een heel handig lock scherm knopje op.
Nadelen
- toetsenbord is minder handig daar je veel schermruimte kwijtraakt en moeilijker bijzondere tekens kan typen. Nog geen BT toetsenbord geprobeerd.
- geen flash, maar sommige websites hebben nu al iPad-varianten zonder flash
- oplader is krachtiger dan die van de iPhone, maar ziet er wel hetzelfde uit.
- Je moet een desktop PC hebben met iTunes, het is (nog?) geen stand-alone apparaat.
- het scherm spiegelt wel heel erg, met name bij een donkere achtergrond.
Binnenkort verdwenen nadelen
- integratie van apps nog niet ideaal, wordt veel beter bij iOS 4, je kan dan een bestand downloaden en naar een app doorsturen.
- multitasking kan nog niet, komt ook in iOS 4.x
- iPhone apps werken wel, maar het ziet er niet uit. Universele apps zijn ook lelijker dan dedicated apps, alhoewel dat weer niet geld voor die van Apple (iBooks met name). Apps speciaal voor de iPad zijn het mooist, en ik verwacht dat de meeste ontwikkelaars 1 variant voor de iPhone en een andere voor de iPad gaan maken.
Conclusie na twee dagen: dit is een heel mooi apparaat , ik vind het zelfs de interessantste computerontwikkeling van de laatste 10 jaar. Van nieuwe smartphones val ik al jaren in slaap, met de iPad heb ik daar helemaal geen last van. De UI van iOS werkt ook uitstekend op het grote scherm van de iPad, en omdat de UI weinig ballast heeft wordt het hele scherm ook gebruikt.
Het grote scherm is echt de killer-feature van de iPad, het is groot genoeg voor het echte werk. Voor bulk-invoer van tekst wil je een echt toetsenbord, maar voor notities en email beantwoorden voldoet het popup toetsenbord prima. Combineer dit met het instant-on aspect, ik zie de netbooks een heel groot probleem hebben.