Reageren

Discussietools Weergave
Oud 23 jul 2010, 10:42
Sander van der Wal Sander van der Wal is offline
Tuurlijk ben ik lid!

Bedankt: 0
7 keer bedankt in 7 berichten
Standaard iPad ervaringen

Het mooie van mobiele software softwareontwikkelaar zijn is dat je nieuwe apparaten kunt kopen met het smoesje "dat het voor je werk is". En dus toog ik vanochtend om half tien naar de lokale Apple winkel om zo'n iPad aan te schaffen. Na een half uurtje in de rij gestaan te hebben had ik er ook een, met 32 Gig WiFi-only.

De iPad is nu aan het synchen, dus heb ik tijd voor de eerste indrukken, en kan ik schrijven waar ik 'm voor denk te gaan gebruiken.

De iPad ziet er er strak uit. Hij wordt wel erg kaal geleverd met een USB-kabel en een klein adaptertje voor de netvoeding. Ik heb er een losse beschermhoes annex stand bijgekocht.

Op het oog is het scherm groot genoeg om behoorlijk te kunnen internetten, films bekijken en ebooks te lezen. In portrait mode is het scherm even groot als de pagina van een hardcover boek, en in landscape even groot als twee pockedboekpagina's naast elkaar. Het scherm van m'n Eee PC netboekje is iets groter.

Qua gebruik denk ik dat ik er heel veel eBooks mee ga lezen, ga internetten en misschien een aantal handige apps ga gebruiken. De muziekcollectie gaat er ook op, maar dat is voor de volledigheid, als draagbare muziekspeler is de iPad veel te groot. Als foto-album zou die het ook erg gord moeten doen.

Voorlopig is dit het, als het synchen is afgelopen ga ik ermee aan de slag.

Als jullie vragen hebben over de iPad, stel ze.
Oud 24 jul 2010, 18:05
Kees vd Straten's schermafbeelding
Kees vd Straten Kees vd Straten is offline
Support

Bedankt: 4
9 keer bedankt in 9 berichten
Standaard

Gisteren heb ik hem ook bekeken in de MacMe Groningen winkel.
Wat ik van heb kunnen zien:

1 - Ziet er goed uit.
2 - Hij zal ongetwijfeld goed werken.
3 - Maar wat ik mij afvraag is het volgende, de iPad is VEEL TE GROOT voor je broekzak. Dus je gebruikt hem thuis of op het werk. Er zit geen toetsenbord aan, wel makkelijk op te roepen en hierdoor vind ik persoonlijk dat het noch vis, noch vlees is. Met een MacBook heb je een vast toetsen bord, een combo-drive en een groter scherm. De iPhone kan in je broekzak en is hierdoor handzamer. Dus kortom ik weet eigenlijk niet waar zo'n iPad nu eigenlijk staat, ja tussen de iPhone / iPod Touch en een MacBook in, maar heeft een dergelijk device wel bestaansrecht?

De toekomst zal het leren.

Groet,
Kees.
Met citaat reageren
Gesponsorde links (alleen zichtbaar voor niet leden)
Oud 25 jul 2010, 20:34
Tuurlijk ben ik lid!

Standaard

Oorspronkelijk geplaatst door Kees vd Straten Bekijk bericht
3 - Maar wat ik mij afvraag is het volgende, de iPad is VEEL TE GROOT voor je broekzak. Dus je gebruikt hem thuis of op het werk. Er zit geen toetsenbord aan, wel makkelijk op te roepen en hierdoor vind ik persoonlijk dat het noch vis, noch vlees is.
Wat mij betreft is de iPad niet veel te groot, maar precies groot genoeg. Het scherm is precies groot genoeg om normale websites goed te kunnen lezen (1024 * 768 pixels in landscape mode). De iPad is maar een heel klein beetje groter (een cm of zo) dan de Psion netBook, en daar heb ik wel mede-psionista's aan hun broeksriem mee zien lopen. Het is echter geen zak-formaat toestel, een tasje of een map heb je minimaal wel nodig.

Na twee dagen best wel intensief gebruik kan ik er dit van zeggen:

- Safari: werkt uitstekend.

- iBooks: werkt uitstekend voor eBooks, als PDF lezer kan het beter. Is wel wat traag met eBooks laden. Ik heb geen probleem met het lezen vanaf een lichtgevend scherm, en je hebt niet dat rare geflikker waar eBook readers zo'n last van hebben.
eBooks zijn zowel in landscape als in portrait mode goed te lezen, maar PDF's alleen in portrait.

- Foto's: heel erg mooi.

- Video's: werkt heel goed, maar scherm is niet ideaal als de film donker is.

- YouTube: werkt uitstekend.

- Maps: werkt uitstekend.

- Mail: werkt uitstekend. Ook email beantwoorden werkt erg goed, maar je wilt geen ellenlange lappen tekst intiepen op het scherm.

- iPod: werkt prima, maar hier koop je geen iPad voor. En je moet geen lage resolutie beelden van LP-hoezen gebruiken, dat is lelijk ;-)
- App Store: werkt prima, maar zou wel wat meer aps tegelijk mogen laten zien.

Van de gedownloade apps vond ik Google Earth heel mooi, en Numbers (de Apple spreadsheet) ziet er waanzinnig mooi uit. Nog niet gebruikt.

Voordelen:
- geen opstartgewacht, Home-knop indrukken, slider schuiven en aan de slag. 1 seconde.
- lange batterij-levensduur. 10 uur heb ik nog niet gehaald, maar 8 uur zeker wel, en dat met veel webbrowsen en video's kijken.
- snel, sneller dan m'n Eee 1000.
- de UI is simpel en je scherm staat niet vol met balken die alleen maar ruimte innemen.
- Mooi. Bijna alle Apple apps zien er goed uit, maar bij 3rd party apps valt er nog wel het een en ander te verbeteren.
- Er zit een heel handig lock scherm knopje op.

Nadelen

- toetsenbord is minder handig daar je veel schermruimte kwijtraakt en moeilijker bijzondere tekens kan typen. Nog geen BT toetsenbord geprobeerd.
- geen flash, maar sommige websites hebben nu al iPad-varianten zonder flash
- oplader is krachtiger dan die van de iPhone, maar ziet er wel hetzelfde uit.
- Je moet een desktop PC hebben met iTunes, het is (nog?) geen stand-alone apparaat.
- het scherm spiegelt wel heel erg, met name bij een donkere achtergrond.

Binnenkort verdwenen nadelen
- integratie van apps nog niet ideaal, wordt veel beter bij iOS 4, je kan dan een bestand downloaden en naar een app doorsturen.
- multitasking kan nog niet, komt ook in iOS 4.x
- iPhone apps werken wel, maar het ziet er niet uit. Universele apps zijn ook lelijker dan dedicated apps, alhoewel dat weer niet geld voor die van Apple (iBooks met name). Apps speciaal voor de iPad zijn het mooist, en ik verwacht dat de meeste ontwikkelaars 1 variant voor de iPhone en een andere voor de iPad gaan maken.

Conclusie na twee dagen: dit is een heel mooi apparaat , ik vind het zelfs de interessantste computerontwikkeling van de laatste 10 jaar. Van nieuwe smartphones val ik al jaren in slaap, met de iPad heb ik daar helemaal geen last van. De UI van iOS werkt ook uitstekend op het grote scherm van de iPad, en omdat de UI weinig ballast heeft wordt het hele scherm ook gebruikt.

Het grote scherm is echt de killer-feature van de iPad, het is groot genoeg voor het echte werk. Voor bulk-invoer van tekst wil je een echt toetsenbord, maar voor notities en email beantwoorden voldoet het popup toetsenbord prima. Combineer dit met het instant-on aspect, ik zie de netbooks een heel groot probleem hebben.

Laatst gewijzigd door Sander van der Wal; 25 jul 2010 om 20:36.
Met citaat reageren
Oud 25 jul 2010, 22:33
Kees vd Straten's schermafbeelding
Kees vd Straten Kees vd Straten is offline
Support

9 keer bedankt in 9 berichten
Standaard

Oorspronkelijk geplaatst door Sander van der Wal Bekijk bericht
Numbers (de Apple spreadsheet) ziet er waanzinnig mooi uit. Nog niet gebruikt.
Wat die PDF reader betreft, daarin ben jij vast niet snel tevreden :-)

Weet jij ook of je MS-Excel voor Mac kan draaien?
Dit voor de uitwisselbaarheid zal ik maar zeggen, want thuis heb ik beide varianten op de iMac staan, maar ik verkies toch de MS versie, daar deze naadloos op elkaar aansluiten, als je het bestand dan op een PC en dan weer op een Mac opent.
Met citaat reageren
Oud 26 jul 2010, 08:24
Tuurlijk ben ik lid!

Standaard

Oorspronkelijk geplaatst door Kees vd Straten Bekijk bericht
Wat die PDF reader betreft, daarin ben jij vast niet snel tevreden :-)

Weet jij ook of je MS-Excel voor Mac kan draaien?
Dit voor de uitwisselbaarheid zal ik maar zeggen, want thuis heb ik beide varianten op de iMac staan, maar ik verkies toch de MS versie, daar deze naadloos op elkaar aansluiten, als je het bestand dan op een PC en dan weer op een Mac opent.
Volgens de helptext moet je excel-bestanden kunnen gebruiken. Zelf heb ik geen ms excel op de mac, ik heb het dus niet getest.
Met citaat reageren
Oud 26 jul 2010, 11:28
Remco van Ravenswaaij's schermafbeelding
Remco van Ravenswaaij Remco van Ravenswaaij is offline
Tuurlijk ben ik lid!

3 keer bedankt in 3 berichten
Standaard

Oorspronkelijk geplaatst door Sander van der Wal Bekijk bericht
- toetsenbord is minder handig daar je veel schermruimte kwijtraakt en moeilijker bijzondere tekens kan typen. Nog geen BT toetsenbord geprobeerd.
Als je een toets lang ingedrukt houdt, komen alle lettervarianten tevoorschijn (é, ë, enz). Werkt ook met mailadressen op de ".com", dan verschijnen de belangrijkste landenextensies.
Oud 31 jul 2010, 11:53
Arie's schermafbeelding
Arie Arie is offline
Secretaris & Redacteur

1 keer bedankt in 1 bericht
Standaard

Hallo Sander,

Klopt het dat de ipad geen mappenstructuur kent en dat je er ook geen mappen op kunt maken?
Zoja, betekent dit dat ik (wanneer ik een ipad voor mijn werk zou aanschaffen en daarop alle documenten zou zetten) al die documenten in een soort "lijst" zou terugzien?
En dat ik dus, wanneer ik een document wil inzien/editten, die hele lijst moet doorbladeren, alvorens ik aan het werk kan gaan?
Voor de duidelijkheid: mijn map met schooldocumenten is 2,5 GB groot en bevat ruim 8500 documenten.

Verder: stel dat dit probleem getackeld zou kunnen worden door bijv. 3rd-party software, gaat het dan lukken om de inhoud van die betreffende map te synchroniseren met de oorspronkelijke map op mijn Macbook middels iTunes?

Arie van Harselaar
Secretaris & Redacteur PDAtotaal
Moderator PDAtotaal
Met citaat reageren
Oud 1 aug 2010, 08:38
Remco van Ravenswaaij's schermafbeelding
Remco van Ravenswaaij Remco van Ravenswaaij is offline
Tuurlijk ben ik lid!

Standaard

Hiervoor kun je misschien Dropbox gebruiken? Syncht tussen Macs en PCs en iPhones, dus ik vermoed ook de iPads.
Oud 1 aug 2010, 11:55
Tuurlijk ben ik lid!

Standaard

Oorspronkelijk geplaatst door Arie Bekijk bericht
Klopt het dat de ipad geen mappenstructuur kent en dat je er ook geen mappen op kunt maken?
Zoja, betekent dit dat ik (wanneer ik een ipad voor mijn werk zou aanschaffen en daarop alle documenten zou zetten) al die documenten in een soort "lijst" zou terugzien?
En dat ik dus, wanneer ik een document wil inzien/editten, die hele lijst moet doorbladeren, alvorens ik aan het werk kan gaan?
Voor de duidelijkheid: mijn map met schooldocumenten is 2,5 GB groot en bevat ruim 8500 documenten.
iPad heeft een mappenstructuur voor intern gebruik, zo heeft elke app zijn eigen map met daarin de binaries. Apps kunnen binnen hun eigen map ook weer een mappenstructuur aanmaken, andere apps kunnen daar dus niet bij.

Hoe apps die mappenstructuur aan de gebruiker laten zien moeten ze zelf weten, alhoewel Apple aanraad om geen traditionele mappenstructuur te laten zien. Je ziet in bestaande document-lees apps meestal wel een traditionele mappenstructuur die je als gebruiker zelf naar wens aanmaakt.

Citaat:
Verder: stel dat dit probleem getackeld zou kunnen worden door bijv. 3rd-party software, gaat het dan lukken om de inhoud van die betreffende map te synchroniseren met de oorspronkelijke map op mijn Macbook middels iTunes?
Bestanden heen en weer kopieren met iTunes is een beetje veel een gedoe, met name omdat je alleen naar de hoofdmap kan kopieren, en geen hele mappenstructuur in 1 keer.

iBooks is speciaal omdat iBooks een aparte synchronisatiefunctie heeft, mkaar iBooks heeft helemaal geen zichtbare mappenstructuur.

Kortom, in jouw situatie zou ik nog geen iPad gebruiken.
De volgende gebruiker zegt dank je wel tegen Sander van der Wal voor dit nuttige bericht:
Kees vd Straten ( 1 aug 2010)
Oud 3 aug 2010, 11:29
Herbert_Dijkman Herbert_Dijkman is offline
Support

Bedankt: 7
Standaard

Een mappenstructuur is toch niet heel erg interessant? Met de iPhone kun je razendsnel zoeken in je bestanden, neem aan dat de iPad dat ook kan.
Met citaat reageren
Reageren

Labels
ipad

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten