Reageren

Discussietools Weergave
Oud 11 sep 2008, 15:56
Robert Harmsen's schermafbeelding
Robert Harmsen Robert Harmsen is offline
Erelid

Weblogartikelen: 11
Bedankt: 2
31 keer bedankt in 31 berichten
Standaard Asus 1000H : eerste ervaringen

Mijn dochter moest een (mini) Windows Laptop voor haar studie. Of pappa kon adviseren...

Na flink wat gewik en geweeg (vooral over de kleur ) is de keus gevallen op de nieuwste Asus EeePC model 1000H. Een witte dus. Liefst moest het roze zijn, maar die kennen we niet in Nederland. Nu kon pappie er wel een meenemen uit de VS maar dan was het Engelssprekend roze. En moest ze 2 weken langer wachten tot de volgende trip. En wachten op de nieuwe Acer Pro UMPC kon al helemaal niet. Geduld, noodzaak (school begint weer) en Nederlands OS won het van kleur. Vandaag binnen gekregen en ik zit dat ding nu voor haar te configureren.

Wat indrukken voor anderen die iets dergelijks ook overwegen.

De 1000H is de nieuwste Asus versie, te koop voor zo'n 399 Euro incl BTW. Met Windows XP home (moest XP zijn van school), 1GB Ram, 80 GB HArddisk (geen SSD, te duur nog) en dus eigenlijk een out-of-the-box exemplaar. Voorzien van Atom Intel CPU en Bluetooth maar vooral ook een GOED scherm. Bijzonder helder (jalours!) en keurig 1024 ondersteuning. Eerder gespeel met vorige Asus PC's leerden mij al dat verstand moest winnen van enthousiasme. Dat horizontaal scrollen zou mij in ieder geval na 2 dagen doen ergeren. De 1000H is eigenlijk al geen UMPC meer, maar een volwassen 10" mini laptop. Deze kent nog de beste batterijtijden op de markt (4,5-5 uur) en da's voor een schooldag tegenwoordig voldoende. Andere machines vielen af door beperkingen of bouwkwaliteit.
Haar machine staat nu te snorren: XP moest zonodig eerst ruim 400 MB aan updates binnen halen. Virus scanner erop, Office van Microsoft (school verplicht) en dus Star Office eraf.
De machine kent standaard 2 partities, en ik heb de 2e partitie direct maar volledig ingesteld als " Mijn Documenten". Blijft de primaire partitie, C dus, 100% als Systeempartitie. Wil je backuppen dan hup, kopier de hele D schijf en klaar. Makkelijker voor 16-jarigen kan niet.

De machine staat nu zo'n 3 uur naast mijn IBM X61s waar ik mee aan het werk ben. Af en toe blik naar links naar de Asus die ik zoals gezegd nu aan het configureren ben. En ik ben nu al een beetje jaloers op dat scherm: zo helder tov mijn X61s. Een wereld van verschil. Zie bijlage, waarbij de Asus op 50% staat en de IBM op 100%. Qua snelheid is de machine ook niet verkeerd. Nu al iets trager dan de X61s, en dat zal (Windows) nog wel wat meer worden maar toch, goede eerste indruk. Het toestenbordje is eigenlijk net zo groot alleen minder knoppies en voelt wat minder solide aan, maar zeker niet slecht. Wifi, Bluetooth, cardreader etc. allemaal prima vanaf het eerste gebruik. Hij maakt wel iets meer geluid dan de IBM, die hoor je niet. De IBM wordt daarentegen wel wat warmer, vooral waar je rechter pols steunt. De 1000H blijft er koel onder.
Morgen komt ze hem ophalen. Ik moet nog een fikse zakelijke presentatie maken voor ze komt, en dat ga ik eens lekker op haar machine doen. Alle netwerk koppelingen zijn gereed dus al wat ik nodig heb slurp ik wel binnen van Mac, andere laptops en server. Ben erg benieuwd hoe zo'n ding zich houd bij intensief gebruik. Tot nu toe: petje af voor Asus. Temeer omdat ik voor een IBM van mij ruim 4 van deze machines kan kopen....
Wordt vervolgd.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg 11092008344.jpg‎ (92,3 KB, 53x gelezen)
Bestandstype: jpg 11092008341.jpg‎ (90,3 KB, 51x gelezen)
Oud 11 sep 2008, 16:31
Erelid

Standaard

Ik heb wat extra foto's gemaakt (met de E71) omdat toen ik ze net even OP elkaar legde het mij opviel dat de Asus 1000H eigenlijk minder klein is dan je vermoed. Nu is de IBM ernaast wel de allerkleinste volwaardige laptop op de markt maar als UMPC verwacht je dat de Asus een stuk kleiner zou zijn. Nou, het scheelt 1 cm in hoogte, en de Asus is zelfs dikker dan de IBM. En ook zwaarder. De stevigheid van de Asus komt van de behuizing (dik plastic) waarbij de X series van IBM het moeten hebben van hun magnesium kooi constructie. Lichter dus en ongetwijfeld nog degelijker. Ik zal mijn oude 15" IBM weer opsnorren en er dan een vergelijkende foto van maken. Da's wellicht een betere indruk omdat de X61 al een stuk kleiner is dan een A4' tje.

De Asus weegt 1,45 kilo, de IBM 1,3 kilo
De IBM meet B x D x H, 268 x 211 x 20 mm, de Asus 266 x 191 x 38
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg 11092008347.jpg‎ (93,1 KB, 40x gelezen)
Bestandstype: jpg 11092008346.jpg‎ (90,9 KB, 36x gelezen)
Oud 11 sep 2008, 21:20
Zegert van Eijk Zegert van Eijk is offline
Support

4 keer bedankt in 4 berichten
Standaard

Oorspronkelijk geplaatst door Robert Harmsen Bekijk bericht
Ik heb wat extra foto's gemaakt (met de E71) omdat toen ik ze net even OP elkaar legde het mij opviel dat de Asus 1000H eigenlijk minder klein is dan je vermoed.
...
De Asus weegt 1,45 kilo, de IBM 1,3 kilo
De IBM meet B x D x H, 268 x 211 x 20 mm, de Asus 266 x 191 x 38
Hoi Robert,

Volgens de specificaties is de 10" inderdaad 'fors' groter dan de 8.9" versie.
De laatste is daarom aantrekkelijker als je voor klein gaat - zeer persoonlijk natuurlijk.

Groeten,

Zegert
Met citaat reageren
Oud 12 sep 2008, 00:19
Erelid

Standaard

Hoi Zegert,

klopt, kwestie van waar liggen de eisen/wensen. Maar juist omdat het voor haar was heb ik mij er echt eens goed in verdiept: noodzaak, opties, wensen en prijs. Zelfs haar IT docent ingeschakeld: wat heeft ze nodig. Na een snel mislukte poging om via haar school een PC aan te laten schaffen (pappie is niet helemaal gek, volgens mij krijgen ze fikse provisie) zo'n beetje alle 9", 10 en 12" door de mangel gehaald. Degelijkheid, mogelijkheden enz. Alles in relatie tot prijs. De 1000H heeft gewonnen om meerdere redenen zoals het feit dat het ook verzekeringstechnisch (premie tegen diefstal, vocht, vallen) te betalen valt voor een paar jaar.
Hij is iets forser dan een Netbook, zeg tussen UMPC en 12" laptop in, maar is meer laptop dan de andere UMPC' van MSI, Acer, en HP. Als prijs geen rol speelde zou het een X200 zijn van IBM geworden
Oud 12 sep 2008, 14:51
AvWijk AvWijk is offline
Tuurlijk ben ik lid!

Bedankt: 0
0 keer bedankt in 0 berichten
Standaard

Bij de MediaMarkt in Utrecht stonden de Asus EEE 8.9" en 10" modlelen netjes naast elkaar. Het 10" model is wel iets groter maar je krijgt er veel meer scherm voor terug, waarbij bij het kleinste model de ruimte vooral wordt opgevuld door de speakertjes aan de zijkant. Erg goede keus Robert, weet zeker dat je dochter er blij mee is
Met citaat reageren
Oud 12 sep 2008, 15:27
Thomas "Slider" van der Zijden's schermafbeelding
Thomas "Slider" van der Zijden Thomas "Slider" van der Zijden is offline
Support

Standaard

Wat voor verzekering gebruik je om zo'n laptop te verzekeren ? Bij de verzekeringsproducten die ik ken zijn diefstal en vochtschade ofwel officieel uitgesloten ofwel uitgesloten als je je geld wilt claimen.

Thomas F. VAN DER ZIJDEN
Met citaat reageren
Oud 12 sep 2008, 16:09
Erelid

Standaard

Oorspronkelijk geplaatst door Thomas "Slider" van der Zijden Bekijk bericht
Wat voor verzekering gebruik je om zo'n laptop te verzekeren ? Bij de verzekeringsproducten die ik ken zijn diefstal en vochtschade ofwel officieel uitgesloten ofwel uitgesloten als je je geld wilt claimen.

Er zijn legio vormen van aanvullende verzekeringen. In principe is overigens ALLES te verzekeren, mits je maar betaald. In Nederland zijn er meerdere partijen die kant en klare oplossingen bieden waarbij je eenmalig, gelijk bij aankoop, een bedrag betaald voor, zoals ze het vaak noemen, garantie uitbreidingen. Bekende namen zijn Norrod en Actua en Mareh.

Het is een inmiddels belangrijke omzet geworden bij retailketens: goede marges (provisie) voor weinig inzet.

In mijn specifiek geval is er 60 Euri's betaald voor deze verzekering waarbij naast vallen, stoten, vocht etc. ook diefstal zit.
Oud 12 sep 2008, 18:23
AvWijk AvWijk is offline
Tuurlijk ben ik lid!

Standaard

Oorspronkelijk geplaatst door Thomas "Slider" van der Zijden Bekijk bericht
Een verzekering voor mijn laptop heb ik toendertijd gekregen bij de MyCom, direct bij aanschaf. Voor 99 euro extra ben ik verzekerd tegen gebreken, valschade, diefstal, vocht, etc voor zo'n 3 jaar, dus ook nog buiten de garantieperiode van Asus die 2 jaar duurt. Rond deze tijd in 2006 had ik mijn laptop aangeschaft dus fabrieksgarantie heb ik niet meer, maar nog wel prettig dat hij nog een jaartje verzekerd is.
Met citaat reageren
Oud 8 okt 2008, 12:39
Kees vd Straten's schermafbeelding
Kees vd Straten Kees vd Straten is offline
Support

Bedankt: 4
9 keer bedankt in 9 berichten
Standaard

Oorspronkelijk geplaatst door Robert Harmsen Bekijk bericht
Er zijn legio vormen van aanvullende verzekeringen. In principe is overigens ALLES te verzekeren, mits je maar betaald. In Nederland zijn er meerdere partijen die kant en klare oplossingen bieden waarbij je eenmalig, gelijk bij aankoop, een bedrag betaald voor, zoals ze het vaak noemen, garantie uitbreidingen. Bekende namen zijn Norrod en Actua en Mareh.

Het is een inmiddels belangrijke omzet geworden bij retailketens: goede marges (provisie) voor weinig inzet.

In mijn specifiek geval is er 60 Euri's betaald voor deze verzekering waarbij naast vallen, stoten, vocht etc. ook diefstal zit.

Bedankt Robert,

Ik ben nu ook geslaagd bij Actua, voor boven genoemde prijs voor 3 jaar all in. De broeder bij Dixons zijn dieven zij vroegen maar €50,00/mnd = €1800/3jaar voor een artikel van €399,00

Kees.
Met citaat reageren
Oud 8 okt 2008, 12:44
Erelid

Standaard

Hi Kees,

dan denk ik dat iemand bij Dixons het niet goed begrepen heeft

Welke heb je nu? De 901 of ook de 1000 ?

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten