Nu er steeds meer mensen NAAST hun vaste pc of "grote" laptop ook een UMPC bezitten, neemt bij hen waarschijnlijk, net als bij mij, de behoefte toe om een goed synchronisatie programma te gebruiken, zodat de inhoud van de mappen op beide machines gelijk blijft.
Ik heb daarvoor het programma GoodsyncPro(
http://www.goodsync.com/)
aangeschaft (er is overigens ook een "Free-versie", maar die heeft (uiteraard) behoorlijk wat beperkingen t.o.v. de "Pro" versie.
Het programma is ook in het Nederlands te verkrijgen en werkt echt probleemloos en heel eenvoudig.
Je kunt er de inhoud van complete mappen (ook als daar een grote hoeveelheid "sub-mappen" inzitten) synchroniseren.
Synchroniseren kan ook via USB, CF, SD, WIFI etc....
Bij de eerste synchronisatie kies je op de "moeder-pc" de te synchroniseren map. Op de "gast" maak je een lege map aan waarin je alle bestanden van de "moedermap" wilt hebben.
Je laat het progje de "moedermap" analyseren en je geeft opdracht tot synchronisatie.
Goodsync kopieert dan de complete inhoud van de "moedermap" naar de "gastmap" en that's it.
Vanaf dat moement is er geen sprake meer van "moeder-of-gast". Vanaf dat moment werkt synchronisatie echt feilloos in beide richtingen.
Synchronisatie door Goodsync betekent ECHTE synchronisatie en niet "overschrijvende kopie".
Dus ook als er een bestand aan BEIDE kanten is gewijzigd, worden de wijzigingen aan beide kanten doorgevoerd, zodat aan beide kanten weer een echte "dubbelganger" ontstaat.
Dit geldt natuurlijk ook voor het toevoegen van nieuwe besanden aan één van beide kanten, of voor het verwijderen van een bestand.
Ik weet dat je dit ook via Google-docs kunt doen, maar ik prefereer toch nog maar steeds om het in eigen hand te houden. Voor die € 25,-- wil ik geen risico lopen.
Ik gebruik dit programma nu om mijn LENOVO-Thinkpad (XP) via WIFI te synchroniseren met mijn LENOVO-Ideapad (ook XP).
Voorheen gebruikte ik het al om de Thinkpad via een SD-kaartje te synchroniseren met de Acer (linux).
Ik vind het programma een aanrader.