Reageren

Discussietools Weergave
Oud 22 jan 2009, 20:35
Arie's schermafbeelding
Arie Arie is offline
Secretaris & Redacteur

Bedankt: 0
1 keer bedankt in 1 bericht
Standaard Mappen synchronisatie

Nu er steeds meer mensen NAAST hun vaste pc of "grote" laptop ook een UMPC bezitten, neemt bij hen waarschijnlijk, net als bij mij, de behoefte toe om een goed synchronisatie programma te gebruiken, zodat de inhoud van de mappen op beide machines gelijk blijft.
Ik heb daarvoor het programma GoodsyncPro(http://www.goodsync.com/)
aangeschaft (er is overigens ook een "Free-versie", maar die heeft (uiteraard) behoorlijk wat beperkingen t.o.v. de "Pro" versie.
Het programma is ook in het Nederlands te verkrijgen en werkt echt probleemloos en heel eenvoudig.
Je kunt er de inhoud van complete mappen (ook als daar een grote hoeveelheid "sub-mappen" inzitten) synchroniseren.
Synchroniseren kan ook via USB, CF, SD, WIFI etc....
Bij de eerste synchronisatie kies je op de "moeder-pc" de te synchroniseren map. Op de "gast" maak je een lege map aan waarin je alle bestanden van de "moedermap" wilt hebben.
Je laat het progje de "moedermap" analyseren en je geeft opdracht tot synchronisatie.
Goodsync kopieert dan de complete inhoud van de "moedermap" naar de "gastmap" en that's it.
Vanaf dat moement is er geen sprake meer van "moeder-of-gast". Vanaf dat moment werkt synchronisatie echt feilloos in beide richtingen.
Synchronisatie door Goodsync betekent ECHTE synchronisatie en niet "overschrijvende kopie".
Dus ook als er een bestand aan BEIDE kanten is gewijzigd, worden de wijzigingen aan beide kanten doorgevoerd, zodat aan beide kanten weer een echte "dubbelganger" ontstaat.
Dit geldt natuurlijk ook voor het toevoegen van nieuwe besanden aan één van beide kanten, of voor het verwijderen van een bestand.

Ik weet dat je dit ook via Google-docs kunt doen, maar ik prefereer toch nog maar steeds om het in eigen hand te houden. Voor die € 25,-- wil ik geen risico lopen.

Ik gebruik dit programma nu om mijn LENOVO-Thinkpad (XP) via WIFI te synchroniseren met mijn LENOVO-Ideapad (ook XP).
Voorheen gebruikte ik het al om de Thinkpad via een SD-kaartje te synchroniseren met de Acer (linux).
Ik vind het programma een aanrader.

Arie van Harselaar
Secretaris & Redacteur PDAtotaal
Moderator PDAtotaal
Met citaat reageren
Oud 22 jan 2009, 21:12
Zegert van Eijk Zegert van Eijk is offline
Support

Bedankt: 2
4 keer bedankt in 4 berichten
Standaard

Oorspronkelijk geplaatst door Arie Bekijk bericht
... ik prefereer toch nog maar steeds om het in eigen hand te houden
Zo zou ik het ook organiseren - eigen baas. Ik ben ook heel erg voorstander van lokale programma's.

Oorspronkelijk geplaatst door Arie Bekijk bericht
met mijn LENOVO-Ideapad (ook XP).
.. en hoe bevalt deze (evt. in vergelijking met de Acer)?

Groeten,

Zegert
Met citaat reageren
Gesponsorde links (alleen zichtbaar voor niet leden)
Oud 22 jan 2009, 23:42
Ivan's schermafbeelding
Ivan Ivan is offline
Moderator

7 keer bedankt in 7 berichten
Standaard

Hi Arie,

Kijk eens naar Sycback. Freeware, uitgebreid en ook in het nederlands.

Op het werk gebruiken we dit om de NASsen synchroon te houden.

(Cobian backup kan ook een aanrader zijn)

Ivan Liesse

Support & Moderator Psiongroep
Support
Communicatorgroep

Laatst gewijzigd door Ivan; 24 jan 2009 om 12:40.
Met citaat reageren
Oud 23 jan 2009, 08:17
Kees vd Straten's schermafbeelding
Kees vd Straten Kees vd Straten is offline
Support

Bedankt: 4
9 keer bedankt in 9 berichten
Standaard

Oorspronkelijk geplaatst door Ivan Bekijk bericht
Op het werk gebruik ik dit om de NASsen synchroon te houden.
Hallo Ivan,

Ik zal wel weer het domste jongentje van de klas zijn, maar wat zijn NASsen?
Bedankt voor de andere tip.

Kees.
Met citaat reageren
Oud 23 jan 2009, 08:58
Ben Geurkink's schermafbeelding
Ben Geurkink Ben Geurkink is offline
Tuurlijk ben ik lid!

0 keer bedankt in 0 berichten
Standaard Synchronisatie met SyncToy

Zelf gebruik ik al langere tijd SyncToy van Microsoft.

SyncToy is een zogeheten PowerToy van Microsoft. PowerToys zijn (hulp)programma's die gratis door Microsoft beschikbaar worden gesteld, maar die verder niet worden ondersteund.

SyncToy is een handig hulpprogramma dat u helpt bij het synchroniseren, kopiëren, back-uppen en onderhouden van bestanden en mappen op uw computer(s). Onlangs verscheen versie 2.0 van dit handige Engelstalige hulpprogramma. SyncToy 2.0 is net als voorgaande versies gratis te downloaden.

http://www.microsoft.com/netherlands...Synctoy_2.aspx

Groet, Ben Geurkink.
Met citaat reageren
Oud 23 jan 2009, 12:33
Zegert van Eijk Zegert van Eijk is offline
Support

4 keer bedankt in 4 berichten
Standaard

Oorspronkelijk geplaatst door Kees vd Straten Bekijk bericht
Hallo Ivan,

Ik zal wel weer het domste jongentje van de klas zijn, maar wat zijn NASsen?
Bedankt voor de andere tip.

Kees.
Hoi Kees,

Je bent niet alleen. Ik gok dat NAS een afkorting voor iets is.

Groeten,

Zegert
Met citaat reageren
Oud 23 jan 2009, 23:02
Peter "SpaceDok"'s schermafbeelding
Peter "SpaceDok" Peter "SpaceDok" is offline
Support

2 keer bedankt in 2 berichten
Lightbulb

NAS = Network Attached Storage

oftewel een harddisk die in een netwerk hangt.

Of zoals Wikipedia zo mooi kan uitleggen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Network_Attached_Storage
Citaat:
Network Attached Storage

Network Attached Storage of het acroniem NAS staat voor een opslagmedium dat op het netwerk aangesloten is. Dit systeem maakt gebruik van het TCP/IP protocol voor de dataoverdracht. NAS-apparaten zijn in feite volwaardige fileservers. Bij NAS wordt het bestandssysteem beheerd vanuit het NAS systeem zelf, in tegenstelling tot SAN, waarbij het bestandssysteem beheerd wordt door servers. NAS is ontwikkeld door storage leverancier NetApp.

NAS systemen kunnen gebruikmaken van meerdere harde schijven die vaak in RAID staan.

Tegenwoordig (2006) zijn er NAS-systemen in de handel die qua opbouw nauwelijks verschillen van externe USB-schijven. Met behulp van eenvoudige PC hardware en een pakket als FreeNAS kan zelf een NAS systeem opgebouwd worden. Grotere NAS-systemen zijn vaak servers die speciaal voor deze taak ontworpen zijn en een voor opslag geoptimaliseerde variant van een Operating System als Windows of Linux draaien. Bij dergelijke grote NAS-systemen zijn vaak ook voorzieningen voor het maken van back-ups ingebouwd.

De alternatieven voor NAS zijn Direct Attached Storage (DAS), waarbij het opslagmedium direct aangesloten is op een computersysteem, en Storage Area Network (SAN) systemen, waarbij de opslag (net zoals NAS) in een extern opslagsysteem gebeurt dat via een netwerk benaderd kan worden.

[bewerk]
Voordelen NAS
Elke machine die op het netwerk aangesloten is, kan verbinding maken met NAS-systemen.
Via NAS wordt het delen van informatie erg makkelijk, vooral tussen verschillende besturingssystemen.
Vergroten van de capaciteit is erg makkelijk (meestal kunnen meerdere NAS-systemen aan elkaar gekoppeld worden).
Sommige NAS-systemen hebben ook een ingebouwde printer-server, waarmee een centrale printer gebruikt kan worden door alle PC's in het netwerk.
Sommige NAS-systemen hebben ook een ingebouwde FTP-server, waarmee de opgeslagen bestanden ook van buitenaf via internet toegankelijk zijn.
De besturingssystemen van (professionele) NAS appliances zijn ontwikkeld voor data-opslag. Hierdoor is de performance ten opzichte van bijvoorbeeld een traditionele Windows File Server aanzienlijk hoger.
Het energieverbruik is meestal lager dan dat van een gewone server.

[bewerk]
Nadelen NAS
De prestaties ten opzicht van SAN zijn lager omdat de data door tragere netwerkprotocollen verzonden moet worden.
De LAN prestaties kunnen dalen.

Peter Dudok van Heel

Vraag: Hoe snel is een smartphone?
Antwoord: Hangt er van af hoe hard je hem gooit.
Met citaat reageren
Oud 23 jan 2009, 23:24
Ivan's schermafbeelding
Ivan Ivan is offline
Moderator

7 keer bedankt in 7 berichten
Standaard

Hi Peter,

Inderdaad. Kort gezegd: een externe HD met een netwerkaansluiting.

Iets langer: op de schijf draait een Linux met Samba server / ftp / ...

Zeer handige kastjes die in bepaalde situaties (file server e.d.)een dure server kunnen vervangen mits goed geconfigureerd ...

Ivan Liesse

Support & Moderator Psiongroep
Support
Communicatorgroep
Met citaat reageren
Oud 24 jan 2009, 00:27
Robert Harmsen's schermafbeelding
Robert Harmsen Robert Harmsen is offline
Erelid

Weblogartikelen: 11
31 keer bedankt in 31 berichten
Standaard

NAS is een oude, dure naam. Gewoon EthernetDisk dus. De meeste bedrijfs Ethernet disken draaien onder Embedded CE, juist vanwege de security en het feit dat Embedded CE op een Rommetje past. Sommige merken gebruiken een andere partitie, met alle nadelen van dien. Windows CE is top voor deze toepassing. Dat in combinatie met GoodSyncPro heeft zelfs security certificates, wat je van freeware niet echt kan zeggen. GoodSync gebruikt een eigen analyse algoritme waarbij de nauwkeurigste real-time file analyse plaatsvindt, en dan pas gesynct wordt. Toevallig wat maanden geleden onderzoek naar moeten verrichten . En Ethernet Disken gebruik ik al jaren van LaCie. Met Windows CE op Rom. Niet plat te krijgen en webbased te configureren. De combinatie met GoodSync Pro heb ik nooit aan gedacht, super backup principe Arie !
Oud 24 jan 2009, 14:21
Arie's schermafbeelding
Arie Arie is offline
Secretaris & Redacteur

1 keer bedankt in 1 bericht
Standaard

Oorspronkelijk geplaatst door Robert Harmsen Bekijk bericht
NAS is een oude, dure naam. Gewoon EthernetDisk dus. De meeste bedrijfs Ethernet disken draaien onder Embedded CE, juist vanwege de security en het feit dat Embedded CE op een Rommetje past. Sommige merken gebruiken een andere partitie, met alle nadelen van dien. Windows CE is top voor deze toepassing. Dat in combinatie met GoodSyncPro heeft zelfs security certificates, wat je van freeware niet echt kan zeggen. GoodSync gebruikt een eigen analyse algoritme waarbij de nauwkeurigste real-time file analyse plaatsvindt, en dan pas gesynct wordt. Toevallig wat maanden geleden onderzoek naar moeten verrichten . En Ethernet Disken gebruik ik al jaren van LaCie. Met Windows CE op Rom. Niet plat te krijgen en webbased te configureren. De combinatie met GoodSync Pro heb ik nooit aan gedacht, super backup principe Arie !
Hoi Robert,
Tjonge, dawistikallemaalnie over GoodSync.
Goede keus gedaan, kennelijk. Ik viel vooral voor de gebruiksvriendelijkheid t.o.v. veel freewareprogs. Over betaalde programma's wordt kennelijk erg goed nagedacht.
Kost een paar centen (maar inderdaad ook niet meer dan dat), maar dan hebbie ook wat!
Ik heb het nu een tijdje in gebruik en het werkt echt beresnel, in minder dan 2 seconden (heb het getimed, echt waar) heeft GoodSyncPro een map met daarin 3405 bestanden en zo'n 126 submappen geanalyseerd en vervolgens in zo'n 10 seconden over WIFI gesynchroniseerd. Feilloos en keurig. Is mij wel € 25,-- waard, zeker gelet op het feit dat ik nu al tweemaal geheel automatisch een update heb ontvangen. Die jongens houden de boel goed in de gaten.

Arie van Harselaar
Secretaris & Redacteur PDAtotaal
Moderator PDAtotaal

Laatst gewijzigd door Arie; 24 jan 2009 om 14:41.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten