28 feb 2009, 17:13
|
 |
Secretaris & Redacteur
|
|
Bedankt: 0
1 keer bedankt in 1 bericht
|
|
levensduur lithium batterijen
Verreweg de meeste umpc's zijn uitgerust met li-on batterijen.
Vaak zijn batterijen een prijsbepalend element van de totaalprijs van een device.
Vandaar dat ik denk dat de volgende discussie voor velen interessant kan zijn:
Ik verkeerde altijd in de veronderstelling dat het voor lithium batterijen het beste is om ze pas weer op te laden als ze (bijna) volledig ontladen zijn.
Volgens deze tekst:
A lithium-ion battery provides 300-500 discharge/charge cycles. The battery prefers a partial rather than a full discharge. Frequent full discharges should be avoided when possible. Instead, charge the battery more often or use a larger battery. There is no concern of memory when applying unscheduled charges.
Bron: http://batteryuniversity.com/parttwo-34.htm
Op deze site wordt gesteld dat deze opvatting niet juist is. Sterker: het zou zelfs slecht voor de levensduur van de batterijen zijn en zou je ze het beste weer kunnen "bij- (of op-)laden" vóórdat ze geheel ontalden zijn.
Wat is jullie ervaring/mening op dit punt?
Moderator PDAtotaal
Laatst gewijzigd door Arie; 28 feb 2009 om 17:18.
|
|

28 feb 2009, 18:18
|
|
Support
|
|
Bedankt: 2
4 keer bedankt in 4 berichten
|
|
Hallo Arie,
'Ervaring' wil ik het niet noemen maar wil toch het volgende vermelden:
Gehoord dan wel gelezen in het verleden:
- volledig ontladen niet nodig
- af en toe volledig ontladen en weer opladen is goed
- snelladen bekort de levensduur van de accu
Bij verschillende laptops/accu's zie ik wel verschillen als ik deze bijv. 1 week ongebruikt in de kast laat:
- Sony Vaio: accu een paar % lager
- Asus 900: zakt iets harder dan de Vaio maar ik vind dit niet storend
- HP Paviljon: hierop heb ik een vervangende accu gekocht die zelfs na een paar weken in de kast en aan de laptop nauwelijks een daling van het % lading laat zien.
Verder heb ik de indruk dat de electronica in de accu ook verschillen in het laten zien van het % geeft.
Voorbeeld:
- Asus 900 geeft onder Xandros het % aan in stappen van 10%.
- Asus 901 met XP geeft per % aan hoe vol de accu is.
- Asus 900 met de XP versie van de 901 erop geeft % in stappen van 10% => blijkbaar komen er dus geen betere gegevens van de accu.
Groeten,
Zegert
|
|
| Gesponsorde links (alleen zichtbaar voor niet leden) |
|
|
|

28 feb 2009, 18:44
|
 |
Secretaris & Redacteur
|
|
|
|
Hallo Zegert,
Bedankt voor je reactie, maar die gaat een kant op die ik niet bedoeld heb met deze thread.
Namelijk die van het al dan niet "leeglopen" van ongebruikte batterijen en het al dan niet zuiver aangeven van de restcapaciteit door het OS.
Die kant wil ik dus niet op. Ook interessant, maar wellicht voor een ander draadje.
Het gaat mij er in deze thread om duidelijk te krijgen wat nu het beste "laadgedrag" moet zijn om de langste levensduur van de batterijen te bereiken.
Zoals in mijn eerste posting gezegd: In de bron die ik heb vermeld (met de pretentieuze naam "universiteit van de batterij") wordt beweerd dat volledig ontladen van li-on batterijen de levensduur van de batterij aanmerkelijk bekort en ook de "kracht" van de batterij doet afnemen.
Wie heeft hier ervaring mee, of een onderbouwde mening over?
Jij schrijft:
- volledig ontladen niet nodig
- af en toe volledig ontladen en weer opladen is goed
- snelladen bekort de levensduur van de accu
Waarop baseer je deze stellingen?
De eerste: "volledig ontladen niet nodig" impliceert dat volledig ontladen ook niet per sé slecht hoeft te zijn. Dat is dus in tegenspraak met de batterij universiteit.
Je tweede stelling is volledig in tegenspraak met wat zij schrijven/stellen.
En je derde stelling staat ook haaks op hun mening.
Dus nogmaals, waarop baseer jij je stellingen?
Moderator PDAtotaal
Laatst gewijzigd door Arie; 28 feb 2009 om 18:50.
|
|

28 feb 2009, 19:09
|
|
Support
|
|
|
|
Hallo Arie,
Ik denk dat je een paar dingen ten onrechte als 'stellingen' aanhaalt.
Zelf vind ik het geen stellingen maar het zijn dingen die als 'tip' ooit ergens stonden/genoemd werden, vandaar dat ik er 'Gehoord dan wel gelezen in het verleden' voor had staan.
De enige uitleg die ik wel hoorde/las is dat langzaam laden (i.p.v. snelladen) minder 'slijtage' veroorzaakt - heeft mogelijk ook met warmte ontwikkeling te doen.
En, je hebt gelijk: ik had er (niet bewust) een andere 'kijk' bijgehaald - excuses!
Groeten,
Zegert
|
|

28 feb 2009, 20:01
|
 |
Secretaris & Redacteur
|
|
|
|
Hoi Zegert,
Excuses zijn niet nodig hoor.
Ik wil gewoon proberen dit draadje zo zuiver mogelijk te houden. Er wordt op dit forum al veel te veel "uitgewaaierd".
Moderator PDAtotaal
|
|

1 mrt 2009, 09:10
|
|
Tuurlijk ben ik lid!
|
|
|
|
Li-ion
Li-ion batteries bestaan uit meerdere packs om hun uiteindelijke werkspanning te krijgen.
Ten eerste: Li-ion heeft geen "Memory effect" zoals Ni-CD, reeds lang vervangen door Ni-MH, welke dat effect ook niet hebben.
Dus net als een Pb accu in de auto, zoveel mogelijk onder spanning.
Pas op met diep ontladen, als een van de cellen (die met de minste capaciteit) het nul niveau bereikt, komt deze in een reverse status.
Dat betekend dat ze daarna niet meer te laden is.
Bij het NetBook zie je dat bv als je de lader eraf haalt en de spanning in een paar seconden een stukje zakt, dit wordt wel een als memory bescheven, maar is het absolute niet.
Toe te schrijven aan diepontlading.
Voor het juist beoordelen van batterijen en hun karakter kun je het beste een power user zoals de EL-bike beoordelen, hier komt Psion (Sinclair) batterij technologie tenslotte ook vandaan.
Daar zie je dat 1 of 2 slechte cellen in het pack de spanning laten zakken tot onder de vereiste rijspanning bij het optrekken, Bij 10-100 Amp is het effect veel beter merkbaar en werkt de slechte cel als een inwendige weerstand.
Nog een tip voor series 3 en 5 gebruikers, er is een nieuw type batterij, de Eneloop, practisch geen zelf ontlading net zoals de droge cel, maar wel oplaadbaar, 1.2 V, 2000mAh, kan een jaar in de kast liggen en heeft nog 1900 mAh beschikbaar.
|
|

1 mrt 2009, 12:18
|
 |
Secretaris & Redacteur
|
|
|
|
Hallo Dolf,
Bedankt voor je reactie.
Begrijp ik uit jouw verhaal nu goed dat lithiumbatterijen het best zo hoog mogelijk onder spanning kunnen worden gehouden?
M.a.w. de accu tot bijna 0% laten ontladen is slecht en tussentijds "bijladen" tot een zo hoog mogelijk niveau is goed?
En dat de batterij-universtiteit dus gelijk heeft?
(Sorry voor het Jip- en Jannekeniveau, maar dan snap ik het tenminste) 
Moderator PDAtotaal
|
|

1 mrt 2009, 13:44
|
|
Tuurlijk ben ik lid!
|
|
|
|
Li-on
In principe ja, maar pas op, temperatuur is de grote boosdoener.
Laag geeft lage capaciteit, dus kans op uitval van een cel bij leegtrekken.
Hoog als te snel wordt geladen.
Dus alleen laden met de bijbehorende geschikte lader die op het juiste moment overgaat in druppelladen. Dit wordt meestal geregeld bij instrumenten door de elektronica van het instrument en bij losse laders door de elektronica van de lader.
Daarom altijd de instructies van de fabrikant volgen, deze weet hoe de electronica is ingesteld.
Leegtrekken is in principe ook beveiligd door de elektronica en valt je instrument in slaap voordat een cel wordt vernield, maar meestal is deze drempel ingesteld voor gezonde cellen (om een zo hoog mogelijke gebruiksduur in de brochure te kunnen afdrukken), worden ze wat ouder, dan kan het zijn pats boem.
Daarom zorg dat ze vol zijn.
Vergelijk het even met een auto (hoewel Li-ion niet hetzelfde is als PB),
Na het starten (hoog verbruik) wordt de accu hoog opgeladen tot een drempel en gaat over op bijladen. Licht aan of Airco en het proces herhaald zich. Dit kan jaren doorgaan. De meeste accu's overlijden in de winter als er door te veel doorstarten een cel blokkeert.
Ni-CD waren de eerste consumer oplaadbare batterijen. Zij hadden het bekend memory effect, maar zijn inmiddels vervangen door betere types qua capaciteit en gebruiksgemak. Vergeten dus.
De volgende stap is condensator achtige types, deze worden in zeer korte tijd door een stroomstoot geladen en zijn dan weer uren inzetbaar.
|
|

1 mrt 2009, 15:27
|
 |
Secretaris & Redacteur
|
|
|
|
OK, Dolf, duidelijk.
Dus het iedere nacht "aan de lader hangen" van een netbook met lithiumaccu, met behulp van de juiste lader kan geen kwaad, ook al is de batterij nog lang niet onder de 10% gedaald. Volgens jouw verhaal zelfs het beste wat je kunt doen?
Moderator PDAtotaal
|
|

1 mrt 2009, 16:14
|
|
WikiMaster
|
|
|
|
Ander punt wat ik van de huidige generatie accus begrijp is dat ze maximaal 3 jaar meegaan, ongeacht of je ze veel of weinig gebruikt. Dit komt door interne corrosie etc.
Jaap
|
|
| Discussietools |
|
|
| Weergave |
Lineaire weergave
|
Regels voor berichten
|