Reageren

Discussietools Weergave
Oud 24 jun 2010, 18:26
Sander van der Wal Sander van der Wal is offline
Tuurlijk ben ik lid!

Bedankt: 0
7 keer bedankt in 7 berichten
Standaard De Nokia N8 is de laatste Nseries met Symbian

Het verhaal dat Nokia Symbian liet vallen voor toen nog Maemo heeft een vervolg gekregen, nu Nokia aan Reuters (http://www.reuters.com/article/idUST...technologyNews) heeft verteld dat de N8 de laatste Nseries telefoon met Symbian is, en dat volgende Nseries modellen op MeeGo gaan draaien.

Nokia heeft er nog geen persbericht over doen uitgaan, wat wel een beetje raar is, omdat dit een verandering is van de eerder uitgezette lijn waarbij MeeGo voor een nieuwe klasse devices gebruikt zou gaan worden, internet tablets en netbooks, en Symbian voor de smartphones.

Wat ook wel een beetje raar is is dat de N8 juist op het nieuwe Symbian^3 platform gaat draaien, en met deze aankondiging wordt wel een beetje het tapijt onder de N8 weggetrokken. Zo zullen Symbian^3 apps niet binair compatibel zijn met MeeGo, ook al maken beide systemen gebruik van Qt. En wie gaat er het laatste model van een dode productlijn kopen als de nieuwe lijn is aangekondigd, en een stuk beter moet zijn om de concurrentie met iPhone en Android aan te kunnen?

De vorige keer dat dit verhaal boven kwam drijven werd het overigens door Nokia deels teruggetrokken.

Anderzijds heeft Nokia heel recentelijk klop gehad op de beurs omdat ze hun verwachtingen naar beneden hebben bijgesteld. Het kan dus zijn dat dit een extra verzekering is aan de investeerders dat Nokia wel een plan heeft, of het is (weer) de MeeGo afdeling die nu hun kans schoon ziet.

We gaan het meemaken (zoals dat tegenwoordig gezegd wordt).
Oud 26 jun 2010, 19:41
M.E. Smilde M.E. Smilde is offline
Tuurlijk ben ik lid!

Bedankt: 19
3 keer bedankt in 3 berichten
Standaard

mmmmmmmmmm dat is wel vervelend.
Ik was net van plan tot aug / sept te wachten en een N8 aan te schaffen. Zit ik weer met een 'dood' plan

grt

Michiel Smilde
Met citaat reageren
Gesponsorde links (alleen zichtbaar voor niet leden)
Oud 26 jun 2010, 20:34
Peter "SpaceDok"'s schermafbeelding
Peter "SpaceDok" Peter "SpaceDok" is offline
Support

Bedankt: 2
2 keer bedankt in 2 berichten
Smile

"Those that are best adapted to their environment will survive and multiply."

(Darwin )

Peter Dudok van Heel

Vraag: Hoe snel is een smartphone?
Antwoord: Hangt er van af hoe hard je hem gooit.
Met citaat reageren
Oud 27 jun 2010, 13:10
Ton Hafkamp's schermafbeelding
Ton Hafkamp Ton Hafkamp is offline
Support

9 keer bedankt in 9 berichten
Standaard

Waarom een dood plan? Als Symbian^3 niet verder ontwikkeld wordt is het inderdaad dood, maar dat is toch niet het geval? Ik dacht dat Nokia nog veel meer devices hiermee gaat uitbrengen en wat maakt het dan uit of er C, D, E of wat voor letter van het alfabet op staat?
Verder zijn ze toch ook al weer druk bezig met de opvolger van Symbian^3? Ik hoop alleen dat de met Meego en/of Symbian de ontwikkelaars van applicaties mee gaan krijgen zodat er ook in de toekomst voldoende leuke applicaties gaan uitkomen. Zonder dat kun je het wel vergeten als je naar iPhone en Android kijkt.

Ton Hafkamp
Met citaat reageren
Oud 27 jun 2010, 14:26
Tuurlijk ben ik lid!

Standaard

Afgaand op sander zijn bewoordingen, lijkt me Symbian^3 een doodgeboren kindje?
Hoewel Steve Litchfield (??) wel enthousiast is.

edit: lees dit artikel

grt
Michiel

http://www.allaboutsymbian.com/news/...of_Nseries.php

Laatst gewijzigd door M.E. Smilde; 27 jun 2010 om 15:10. Reden: ,nieuwe info
Met citaat reageren
Oud 27 jun 2010, 16:56
Ton Hafkamp's schermafbeelding
Ton Hafkamp Ton Hafkamp is offline
Support

9 keer bedankt in 9 berichten
Standaard

Daar staat dus ook niet doodgeboren kindje. Blijkbaar komen er twee trajecten Meego en Symbian. Je moet alleen hopen dat volgende versies compatible blijven zodat de hoeveelheid applicaties aantrekkelijk blijft. En dat Nokia niet in korte tijd weer een ander traject gaat kiezen.

Ton Hafkamp
Met citaat reageren
Oud 28 jun 2010, 10:59
Tuurlijk ben ik lid!

Standaard

Oorspronkelijk geplaatst door Ton Hafkamp Bekijk bericht
Daar staat dus ook niet doodgeboren kindje. Blijkbaar komen er twee trajecten Meego en Symbian. Je moet alleen hopen dat volgende versies compatible blijven zodat de hoeveelheid applicaties aantrekkelijk blijft. En dat Nokia niet in korte tijd weer een ander traject gaat kiezen.

ik vind 'hopen dat iets blijft' wat ongemakkelijk als ik € 400 ervoor moet uitgeven weet je

grt
Michiel
Met citaat reageren
Oud 28 jun 2010, 11:56
Sander van der Wal Sander van der Wal is offline
Tuurlijk ben ik lid!

7 keer bedankt in 7 berichten
Standaard

Het probleem is als volgt. Als je voor high-end Nokia's kiest dan kan je momenteel alleen Symbian OS telefoons kopen, Nseries of Eseries. De "nummers" zijn eerder featurephones dan smartphones qua marktpositionering.

Als Nokia straks MeeGo gaat gebruiken voor de high-end smartphones (voorlopig alleen Nseries), dan kiezen die mensen dus voor een MeeGo telefoon, en niet meer voor een Symbian telefoon.

Symbian telefoons blijven dus bestaan, en er zullen er ook steeds meer van komen. Maar, wat de meeste mensen bij PDA-totaal willen is een high-end smartphone, en dat is straks geen Symbian telefoon meer.

Dat heeft ook consequenties voor fansites zoals PDAtotaal.
Oud 28 jun 2010, 19:17
ssirus ssirus is offline
Tuurlijk ben ik lid!

Bedankt: 1
0 keer bedankt in 0 berichten
Standaard

Probleem met Nokia is dat ze te vaak van koers veranderen. Je koopt bepaalde software richt een toestel in en dan wordt het ineens vervangen door iets waardoor je eigenlijk opnieuw moet gaan betalen voor software die je al had gekocht.

Ook lijkt het mij dat er gewoon minder wordt ontwikkeld voor toestellen van Nokia. Het OS is vaak gecompliceerd, de toucscreens missen een bepaalde soepelheid die apple en in mindere mate Android wel hebben.

Ben nog steeds tevreden over mijn E90 maar ik ben klaar met Nokia. Volgend toestel zal wel Apple, Android of Blackberry worden. Gezien mijn voorkeur voor een fysiek toetsenbord gok ik op Bold 9800.

Sirus
Met citaat reageren
Oud 20 aug 2010, 14:50
kate778 kate778 is offline
(Proeflid)

0 keer bedankt in 0 berichten
Standaard

Waar kan ik de Nokia krijgen > reserveren van de nokia n8 kan hier > maar waar ik het toestel kopen?????
Met citaat reageren
Reageren

Labels
meego, nokia, nseries, symbian

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten